RAONS PER REFUSAR EL PROJECTE DE LEC


Víctor Sánchez

Federació d’ensenyament CCOO a Girona

Heus aquí algunes raons que fonamenten loposició global de CCOO a lactual Projecte. En primer lloc, una condició suficient per oposar-nos-hi: Elimina la constitució del Servei Públic dEducació de Catalunya i el substitueix pel Servei dEducació de Catalunya. Aquest plantejament no dona limpuls suficient per crear un únic servei públic deducació integrat per centres públics i privats concertats amb els mateixos dret i obligacions i, per tant, no trenca la dualització i la segmentació del sistema educatiu actual.

Aquest plantejament no garanteix la corresponsabilitat dels centres privats concertats en la distribució equitativa de lalumnat amb necessitats educatives especifiques i amb risc dexclusió social. La necessitat de fomentar la cohesió social no sembla una prioritat i el país no sho pot permetre. En relació amb aquesta objecció tampoc no sestableixen suficientment els mecanismes que assegurin la gratuïtat real de tots els centres, en especial en no concretar que existiran preus públics en les activitats i serveis complementaris basics (menjador, transport, activitats lligades al desenvolupament del currículum, etc) que porten a terme i al no especificar millor que els contractes programa que es facin amb determinats centres concertats han de contribuir-hi.

Daltra banda, quan la programació requereix la creació de nous centres i noves places escolars no dona prioritat, com deia lavantprojecte, al creixement dels centres públics. De fet es dona prioritat a la privada finançada amb fons públics i ni tan sols, entre els criteris de finançament, apareix el de la seva contribució a lequitat i cohesió social a traves de la seva corresponsabilitzacio en lassumpció equilibrada de lalumnat amb necessitats educatives especifiques. Així mateix, en la pròpia planificació de loferta, el Govern hauria de poder suprimir aules concertades si així ho requereix la programació, tal com es fa en els centres públics. Tampoc no saborda globalment lordenació de leducació dels nens i nenes de 0-3 anys amb la pluralitat de serveis que poden existir i, sobretot, no existeix el compromís ferm de crear suficients places publiques descola bressol que satisfacin les necessitats i demandes de la població.

Trobem a faltar un plantejament dimpulsar una formació al llarg de la vida que permeti a les persones formar-se quan ho desitgin i necessitin i que contempli els distints cicles formatius de FP i dels ensenyaments artístics, en aquest sentit, larticulat permet lexternalització. Tampoc aborda el desenvolupament de la formació professional de forma integrada, de tal manera que concreti mes i millor la interrelació daquesta amb el sistema de qualificacions i el compromis i criteris per concretar totes les dimensions daquest. No hi ha cap compromís perquè leducació de les persones adultes disposi de serveis de suport per lorientació acadèmica i professional i per latenció a la diversitat del seu alumnat.

El plantejament que es fa del Títol VII sobre professorat i altres professionals es dexcessiva regulació i de desprestigi de la negociació col·lectiva. Estem en contra que es proposin modificacions substancials en les condicions de treball i no shagin acordat.

En la nova manera en com sestructurin els nous cossos docents a Catalunya ha dexplicitar-se expressament la repercussió que tindrà en els drets i situacions laborals del professorat actual i futur: remuneració, participació en concursos de trasllats, etc.

Estem dacord en lopció que es fa per una educació inclusiva, però pel plantejament que hi ha denota que no es portarà amb bones condicions educatives, organitzatives i de treball dels i de les professionals.

Així, constatem que no hi ha el compromís de dotar les plantilles amb els perfils i les especialitzats que es requereixen per lalumnat amb discapacitat. No queden garantits els suports necessaris i centres de recursos especialitzats per atendre les necessitats de lalumnat amb discapacitat que esta en regim dintegració als centres ordinaris.

Els criteris i condicions en que sha de desenvolupar lautonomia son discriminatoris per a determinats centres ja que aquests, per raons fonamentals de les seves installacions i bons recursos, poden incrementar els seus propis ingressos extraordinaris i altres, per raons contraries a les descrites, no tindran acces als esmentats ingressos.

Estem dacord amb la filosofia de que lavaluació ha de servir per tenir informació acurada que permeti iniciar actuacions de millora del sistema educatiu, així que savaluïn tots els agents i la pròpia administració. Però, lAgencia dAvaluació dEducació no pot dependre del Departament perquè aquest es art i part. Proposem que depengui del Parlament.

Sempre hem estat dacord amb la descentralització del sistema educatiu i de la seva administració i que, en el temes que li son delegats i sempre que ho demanin, els ajuntaments siguin també administració educativa i gestionin els temes corresponents. Ara be, lordenació i programació educativa ha de ser competència de la Conselleria que pot compartir amb els ens locals. No trobem en el text criteris, condicions i indicadors que assegurin que els ensenyaments que gestionin els ens locals siguin de qualitat i que els professionals que hi treballin tinguin, com a mínim, les mateixes condicions laborals que els dels treballadors i treballadores del sector que depenen de ladministració educativa de la Generalitat. Segueix havent-hi massa ambigüitat en la concreció

de les funcions de planificació i gestió que satorga a les zones educatives i manca insistir en espai de trobada, de coordinació i col·laboració educativa i de gestió entre centres i entre aquests i tots els agents educatius i socials de la zona. Finalment en un moment en el qual els ajuntaments tenen greus problemes de finançaments seria molt millor aplicar una moratòria en laplicació daquesta llei no fos cas que el govern encara fes un disbarat aprovant-la.