El ple del Consell Escolar Municipal (CEM), que es va celebrar al CEIP Taialà, va aprovar ahir a la tarda una recomanació de la Comissió Relacions Educació-Ciutat per tal que es faci un Pla Educatiu d'Entorn al Pont Major.
Actualment, en funciona un al sector est i un altre a Sant Narcís-Santa Eugènia. Les dades actuals mostren que malgrat que en aquests barris la presència d'immigrants s'acosta al 30%, en alguns centres la xifra d'estudiants nouvinguts supera el 60 i el 70%. No en va el consistori, en col·laboració amb el Departament d'Educació, ha modificat la zonificació escolar a tres àmbits i s'ha impulsat el programa Dóna-li la volta a l'escola, que té per objectiu dotar centres com ara el Mare de Déu del Mont, el Dalmau Carles o l'escola Santa Eugènia de projectes innovadors que serveixin per atraure més volum de famílies del país, com és el cas del projecte Montsalvatge i d'altres que s'han implantat en aquests centres. Les mesures s'han implantat pensant a corregir i revertir la situació de guetos que viuen alguns centres.
Tot i que el CEM de Girona reconeix a través d'un informe que el pla educatiu d'entorn de Sant Narcís i Santa Eugènia no ha servit per «revertir la tendència de crear guetos als centres educatius públics» en aquest sector de la ciutat, es considera que l'experiència està sent positiva per millorar els espais de participació i incentivar la implicació de les famílies.
Una prova de la satisfacció generalitzada amb els plans educatius d'entorn és la petició al departament que es doti d'un projecte d'aquest estil el sector del Pont Major, amb l'objectiu d'aconseguir l'èxit escolar de l'alumnat i promoure la cohesió.
Des de fa un temps, diferents equipaments municipals del Pont Major funcionen ja en xarxa i cooperant amb els centres educatius per fer activitats esportives, extraescolars, d'oci i de formació, segons ha apuntat la regidora d'Educació, Núria Terés. Arran d'aquesta aprovació, ara es demanarà al Departament d'Educació que els doni recursos per un pla, que ara ja té establertes les bases.
El CEM va aprovar també una altra recomanació, en aquesta cas de la Comissió de Planificació, per tal que es fixi un límit màxim d'alumnes amb necessitats educatives especials (NEE). Ara per ara, només n'hi ha un mínim i hi ha aules que acaben desbordades.
A més a més, també es vol que es tinguin en compte els alumnes nouvinguts com a alumnes NEE. Actualment, només es preveuen per als qui tenen pocs recursos econòmics.
L'òrgan també va acordar la intenció de crear un pla contra l'absentisme escolar per garantir l'escolarització dels alumnes.
La regidora d'Educació, Núria Terés, va subratllar la voluntat que «èxit escolar i equitat vagin agafats de la mà».