Assemblea d’usuaris de la línia de tren Portbou-Barcelona


Els usuaris gironins de la línia de tren Portbou-Barcelona han reclamat que la companyia els retorni íntegrament el preu dels bitllets si el tren arriba més de 15 minuts tard. Aquesta és una de les reivindicacions que han acordat els afectats pels constants retards de la línia, que aquest vespre s'han reunit en assemblea a Girona. En total, a la trobada hi ha assistit un centenar de viatgers. Altres mesures que s'ha acordat demanar és reduir un 35% el preu dels abonaments, i demanar que els horaris s'adeqüin amb l'hora d'entrada a la feina. Un dels portaveus, Albert Orriols, indica que 's'arribarà fins al final' amb les demandes.

L'assemblea d'aquest vespre, que s'ha fet en un local de l'Estació-Espai Jove, ha servit per evidenciar que els viatgers estan farts dels continus retards que acumula Renfe a la línia entre Portbou i Barcelona. En total, a la reunió hi ha assistit un centenar de persones. Durant l'assemblea, els portaveus han donat veu als diferents usuaris perquè expressessin les seves queixes i revindicacions.

Entre els comentaris que s'han sentit hi havia que les tarifes actuals 'no s'aguanten per enlloc' o que els horaris dels trens 'no estan pensats d'acord amb els laborals'. Els diferents viatgers han anat desgranant un a un les seves reivindicacions i, al final, l'assemblea ha acordat de manera unànime diversos punts que consideren 'inamovibles' a l'hora de negociar amb Renfe.

Les reivindicacions s'han estructurat en tres apartats: Trajectes, Preus i Compensacions. D'entrada, i pel que fa al primer punt, els usuaris demanen que s'escurci la durada del trajecte a tots els trens una mitjana d'uns quinze minuts. A més, també reivindiquen que els horaris s'adaptin amb l'hora d'entrada a la feina, i que 'com a mínim' tots els combois diaris surtin o arribin a l'estació de Figueres.

Pel que fa a l'apartat de Preus, l'assemblea ha demanat que tots els abonaments es redueixin pel cap baix un 35% fins que no s'acabin les obres del TGV a Barcelona. Com a exemple, els usuaris han explicat que actualment el preu d'un abonament mensual és de 158 euros. Amb la reducció, aquest quedaria en 102,7 euros.

Pel que fa a Compensacions, els usuaris han reclamat que si un tren arriba amb més de 15 minuts de retard, se'ls retorni íntegrament el preu del bitllet. El portaveu dels usuaris ha concretat que, amb aquesta mesura, volen 'ser tractats com els viatgers de Rodalies'.

Els portaveus dels usuaris enviaran ara aquestes reivindicacions a Renfe i demanaran als seus responsables una reunió per al proper 13 de març. Aquell dia, volen que la companyia ja assisteixi a la trobada amb una resposta. 'Volem que vinguin amb els deures fets', ha concretat Orriols.

Tenir força

Albert Orriols també ha concretat que la reunió d'aquest dilluns ha servit per evidenciar que els usuaris tenen força. 'Sabíem que teníem molt de suport, però avui això s'ha evidenciat, perquè a més dels assistents hi havia gent que representava altres usuaris', ha ressaltat. I ha afegit: 'Sembla que la gent està una mica cansada de Renfe ja'.

El portaveu també ha indicat que arribaran 'fins al final' amb les reivindicacions i ha advertit a Renfe que 'el marge de negociació és molt petit'. Orriols també ha demanat més suport per part dels polítics.

Pel que fa a la postura de la companyia, Albert Orriols ha explicat que van veure 'bona predisposició' en la primera trobada. El portaveu, però, també ha explicat que encara esperen una resposta escrita de la companyia respecte els 23 punts que els van presentar. 'Per exemple, ens van dir que posarien divuit trens nous, però ara volem saber les dates en què es farà'.

Mobilitzacions

Tot i que durant l'assemblea han sortit propostes de mobilitzacions, els usuaris han decidit no concretar-les fins que no hi hagi hagut la propera reunió amb Renfe. Si al març veuen que la companyia no mou fitxa, es farà una propera assemblea per decidir protestes.

Entre les propostes que s'han comentat hi ha la de no pagar el bitllet en bloc. També s'ha dit de tallar les vies en algun punt entre Girona i Barcelona, perquè això deixaria la companyia 'sense marge de maniobra' si es fa en estacions com Passeig de Gràcia. Es preveu que, si no hi ha acord amb la negociació, les protestes que s'acordin es portin a terme els mesos d'abril o maig.