Augmenten un 93% els ancians gironins amb teleassistència i se situen en 842

Des de la seva implantació a finals de l'any 2006, el nombre de persones grans que utilitzen la teleassistència no ha parat de créixer. A la ciutat de Girona, ja són 842 usuaris que fan ús d'aquest servei municipal a través del qual poden avisar els serveis socials, prement un botó, si necessiten ajuda per qualsevol motiu. Això representa un increment del 93% respecte a la xifra que hi havia a finals de l'any 2006, que era de 436.
De les 842 persones, la majoria que tenen l'aparell a les seves llars, un 74%, són dones d'entre 76 i 85 anys i que, encara que viuen soles, tenen un bon nivell d'autonomia i poden valer-se per si mateixes.
L'àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Girona té la voluntat d'ampliar el servei de teleassistència perquè més ancians pu?guin disposar del sistema. El tinent d'alcalde de Polítiques Socials i Cooperació, Joan Olóriz, ha anunciat que es durà a terme una campanya informativa i de difusió per afavorir el creixement del nombre d'usuaris, que es pretén que arribi al miler abans de final d'any. Alhora, també s'està estudiant la possibilitat de posar en marxa un dispositiu mòbil perquè les persones més grans que disposen d'aquest servei puguin sortir de casa sense haver de deixar l'aparell. L'objectiu és que els usuaris que tenen suficient autonomia com per anar a comprar o quedar amb les amistats disposin d'un sistema per donar l'alarma si succeeix alguna cosa quan estan al carrer.
També, abans de finalitzar el 2008, l'Ajuntament té previst haver instal·lat, a una vintenta d'ancians de Girona que viuen sols, un dispositiu de seguretat que alertarà els serveis socials de la ciutat si passen moltes hores sense obrir la nevera de casa seva. Es tracta d'un altre sistema per saber que aquella persona està portant una vida normal i que no ha patit cap problema que li hagi impedit realitzar una acció tan habitual com aquesta. Joan Olóriz, que va apuntar que prenent com a referència una acció tan quotidiana com obrir la nevera es pot evitar que un desmai o una caiguda passin desapercebudes fins a dies més tard, destaca que l'avantatge que representa el sistema és que "suposa una invasió mínima de la privacitat". Si el dispositiu es posa en marxa, es comprovarà què ha passat i, si cal, s'activaran els serveis mèdics oportuns.
En aquests moments, el consistori està perfilant quins usuaris s'adapten millor a aquest dispositiu, i procedirà a la seva instal·lació en els pròxims mesos. En principi, els que disposaran d'aquest detector al frigorífic seran aquelles persones d'edat avançada que ja tenen l'altre aparell convencional de teleassistència.

Senyal
David Márquez, delegat a Catalunya de l'empresa Sargesa, que fa la teleassistència a Girona, ha explicat que "el que farà serà donar-nos un senyal d'alarma quan a les dotze o 24 hores la porta d'aquell frigorífic no s'hagi obert". "Com ens donarà una trucada d'alarma? Doncs activant el mateix aparell de teleassistència instal·lat al domicili de la persona usuària, i llavors el professional del centre d'atenció, el teleoperador o la teleoperadora, en el moment en què rebi aquesta trucada, sabrà automàticament que la fa el detector de nevera perquè fa 12 o 24 hores que no s'ha obert la porta del frigorífic", ha indicat.