Enric Pardo, va fer públiques ahir les al·legacions que ha presentat a l'expedient informatiu obert a l'Ajuntament

El sotasignant ENRIC PARDO i CIFUENTES, regidor d’aquesta corporació i membre del Govern municipal, amb competències delegades com a regidor de medi ambient i sostenibilitat, a la vista de l’expedient informatiu incoat sobre la seva persona per Decret d’Alcaldia en data 2 d’octubre de 2009, COMPAREIX i formula el següent escrit d’al•legacions dins del termini d’audiència establert pel mateix Decret.


1- Sobre el concurs efectuat per a l’adjudicació dels treballs de camp per a traspassar a la cartografia municipal els elements de les zones enjardinades i l’arbrat de Girona.

En relació a la contractació objecte d’aquest expedient informatiu, en l’expedient de contractació es pot observar que no hi consta el meu nom en cap acte administratiu deliberatiu o de proposta d’adjudicació, cosa ben normal atès que aquest Ajuntament té per norma centralitzar els concursos en l’Àrea d’Administració i Règim Interior, que és l’àrea que fa la proposta d’adjudicació a partir dels informes tècnics i de la baremació establerta en el plec de condicions.

El fet que l’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat proposés l’inici de la contractació a l’Àrea d’Administració i Règim Interior no exposa més que la necessitat tècnica del servei que és volia contractar justificada per l’informe tècnic corresponent. En la proposta d’empreses a convidar hi consten aquelles de les que se li coneixia currículum tant en el camp de la identificació d’espècies com en el camp de la tecnologia de sistemes d’informació geogràfica, que és un dels requeriments tècnics establerts en el plec.

La proposta de contractació que fan els serveis tècnics municipals s’ajusta als criteris de baremació establerts en el plec i presenten diferències d’imports que no deixen lloc a dubtes sobre la valoració feta pels tècnics. Posteriorment es decreta l’adjudicació provisional, sense que ningú presenti al•legacions en el termini legalment establert, i finalment es decreta l’adjudicació definitiva, validant la legalitat del procés de contractació, tant tècnica com políticament.

Tant la manca de relació de la meva persona, fent ús de les atribucions que tinc conferides, amb el procés d’adjudicació del servei, com l’efectiva validació tècnica i política que ha tingut l’expedient de contractació en tota la seva tramitació, crec que permet deduir la difícil situació d’incompatibilitat, per quan les persones que han intervingut en el procés de deliberació com d’adjudicació han estat unes altres.

Malgrat tot, aquesta Alcaldia-Presidència ha de conèixer altres circumstàncies rellevants que també vull exposar en aquestes al•legacions per, justament, “preservar la moralitat administrativa i evitar tota sospita sobre la rectitud en l’actuació de totes les persones que intervenen en la vida pública”, tal i com es conclou la part expositiva del Decret d’incoació de l’expedient informatiu que ens ocupa.

2- Sobre la situació d’incompatibilitat entre el càrrec que ostento i la contractació a l’entitat La COPA SCCL

La Llei 30/2007 de Contractes del sector públic en el seu article 49 estableix la incompatibilitat entre els càrrecs electes regulats per la Llei 5/1985, del Règim electoral General, a l’hora de fer contractes en els que hi hagi una vinculació directa com a persona física o com a administrador de la persona jurídica. Aquesta possibilitat queda descartada en el cas que ens ocupa ja que la meva vinculació amb l’entitat La COPA SCCL no ho és ostentant el càrrec d’administrador, ni tinc poders de representació, ni formo part dels òrgans col•legiats de decisió establerts per la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya.

El mes de març del 2007 vaig sol•licitar per escrit al Consell Rector de La COPA passar de la condició de soci treballador, que ostentava fins a aquell moment, a la nova condició de soci excedentari, per tal d’afrontar la nova legislatura sense cap mena d’entrebanc legal, ni cap supòsit d’incompatibilitat futura, que pogués suposar una merma en les capacitats d’aquesta entitat. La sol•licitud es va ratificar a l’assemblea cooperativa del dia 2 d’abril de 2007, tal i com consta en el llibre d’actes de l’entitat, l’acord tenia efectes des del mes de març del 2007, fet pel qual vaig causar baixa en el règim general de la seguretat social, fent efectiva la meva condició de soci excedentari davant l’administració laboral.

Tot i que es manté la meva vinculació amb la cooperativa, a efectes de poder reprendre la meva vida professional un cop extingit el mandat popular per ostentar el càrrec electe com a regidor, la meva nova condició com a soci excedentari és automàticament incompatible amb qualsevol pertinença als òrgans decisoris de la cooperativa, tal i com estableix l’apartat b.2 de l’article 27 de la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya que textualment diu “Els socis excedents en cap cas no poden ésser membres dels òrgans rectors de la cooperativa”

La restricció en la capacitat de participar en les decisions de l’entitat dels socis excedentaris que estableix la mateixa Llei arriba al punt de que “els socis excedents tenen dret de veu, però no de vot, a l’assemblea general” tal i com recull l’apartat b.3 de l’article 27.

La Llei de cooperatives és tan garantista en l’aspecte de les incompatibilitats que en el seu article 49.1 expressament esmenta la impossibilitat d’esdevenir directors, gerents o membres del consell rector a “les persones al servei de l’administració pública que tenen encarregades funcions que es relacionen directament amb les activitats pròpies de la cooperativa”.

És per tant, materialment impossible que, donada la meva condició de soci excedentari, pugui incórrer en cap dels supòsits d’incompatibilitat de la Llei 30/2007, de contractes del Sector Públic, que determina que per incórrer en una situació d’incompatibilitat hauria de tenir la condició d’administrador de la persona jurídica afectada, aquesta situació no és aplicable ni en aquest cas, ni en cap altre cas anterior o posterior que es pugui produir en aquesta legislatura en tant jo mantingui la meva condició excedentària. Fet que explica que l’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat anteriorment hagi comptat amb els serveis de La COPA SCCL en altres ocasions per a la prestació de serveis, especialment en el camp de l’educació ambiental, i que també explica que en el concurs que ens ocupa hagi estat una entitat convidada més, com la resta de les empreses amb total normalitat.

3- Sobre la meva condició com a interventor de comptes de l’entitat.

És cert que continuo apareixent en el Registre de Cooperatives de l’entitat com a interventor de comptes, tot i que en vaig causar baixa en l’assemblea celebrada el 2 de març de 2009, segons consta en l’acta corresponent. Però no és menys cert que aquest fet és irrellevant als efectes del cas que tractem ja que la figura de l’interventor de comptes d’una cooperativa, segons estableix l’article 51.4 de la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya, “és incompatible amb la de ser membre del consell rector o de la direcció o la gerència, i, en tots els supòsits, no hi pot tenir parentiu fins al quart grau de consanguinitat o el segon d’afinitat, llevat, en aquest darrer cas, que l’assemblea general ho autoritzi expressament.” És a dir que la pròpia figura de l’interventor de comptes ja s’estableix com d’algú que en cap cas pot tenir vinculació amb l’administració de l’entitat, corroborant per tant, que no s’inclou en els supòsits d’incompatibilitat de la Llei 30/2007, de contractes del Sector Públic.

D’altra banda convé esmentar que aquesta vinculació tampoc pressuposa una relació laboral o econòmica ja que l’article 51.6 de la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya, determina que “l’exercici del càrrec d’interventor o interventora de comptes no pot ésser retribuït, llevat que els estatuts estableixin el contrari”, cosa que tampoc no es contempla en els estatuts de La COPA SCCL.

Per tant, puc afirmar que la meva relació actual amb la cooperativa no té caràcter laboral, ni finalitat econòmica, si no que s’emmarca en la relació natural que haig de tenir en tant que soci assistint a les assemblees amb normalitat i participant fins allà on legalment i estatutàriament puc mentre desenvolupo tasques polítiques a l’Ajuntament.

Sobre els articles inclosos en l’informe de sostenibilitat de les comarques de Girona de 2007 signats per la meva persona

Tal i com apareixia en les informacions del Diari de Girona a finals de l’any 2007 van fer-se públics dos articles amb el títol "Energia. El model s’esgota" -signat conjuntament amb Ricard Mademon de "No a la MAT"- i el segon article tenia el nom "Mobilitat. El gran dilema" signat per mi. Aquests dos articles formaven part d’un treball col•lectiu en el que hi participaven una vintena d’entitats sense afany de lucre de les comarques de Girona, coordinats pel Centre de la Sostenibilitat Territorial CST, una entitat sense afany de lucre de segon grau. Aquests dos articles, juntament amb d’altres, van ser encarregats pel CST a La Copa SCCL durant el mes de febrer de l’any 2007, tot i que no es van fer públics fins a la finalització de tots els treballs coordinats pel CST a finals d’any. Eren per tant part de la meva activitat cooperativa laboral en el moment en que es van redactar.

No obstant per si l’extrem de les dates de redacció pogués causar algun dubte sobre la meva vinculació amb la cooperativa un cop adquirida la condició de soci excedentari, convé recordar que la Llei Orgànica 5/1985 del Règim electoral general contempla en el seu article 19 un seguit d’excepcions en les incompatibilitats dels càrrecs electes, entre les quals, hi ha “la producció i creació literària, artística, científica i tècnica”. Fet pel qual la publicació de dos articles és un fet irrellevant pel cas que ens ocupa.

4- Sobre l’especial condició de les cooperatives en els règims d’incompatibilitat

L’informe 28/00 de 30 d’octubre de la Junta Consultiva de contractació administrativa conclou que no existeix incompatibilitat per contractar una cooperativa encara que el regidor o regidora en formi part i participi del seu capital social amb accions, excepte òbviament, que tingui la consideració d’administrador. Val a dir que a la vista d’aquest dictamen fins i tot si jo tingués la consideració de soci treballador en règim cooperatiu, no incorreria en cap supòsit d’incompatibilitat ateses les particularitats de les cooperatives.

Aquest fet és del tot normal ja que un soci cooperativista és de fet un treballador que respon solidàriament amb els altres treballadors de la cooperativa. Cal pensar que al nostre país hi ha grups cooperatius amb milers de treballadors, alguns dels quals esdevenen càrrecs electes, sense que això hagi d’implicar ni la seva renuncia al treball, ni tampoc la seva automàtica incompatibilitat amb qualsevol contracte entre la cooperativa a la que pertany i la institució que representa. Per això la Junta Consultiva acota i especifica, en el cas de les cooperatives, que la incompatibilitat es dóna únicament amb els administradors i no amb els socis treballadors.

D’altra banda cal remarcar a més la condició especial de La COPA SCCL com a cooperativa de treball associat sense afany de lucre, segons la qual els socis no tenen dret a repartiment de beneficis. Aquest tipus especial de cooperatives ve regulat per l’article 129 de la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya, segons el qual, en aquest tipus de cooperatives, “els excedents econòmics de lliure disposició, un cop ateses les dotacions als fons obligatoris, no es distribueixen entre els socis, sinó que es destinen, mitjançant una reserva estatutària irrepartible, a les activitats pròpies d’aquesta classe de cooperativa”. És a dir que en el cas que ens ocupa l’adjudicatari del concurs que ens ocupa no obté beneficis de l’adjudicació ja que aquests es destinen, segons els seus propis estatuts, a projectes de millora del medi ambient o a campanyes de sensibilització ambiental.

L’especificitat del cas que ens ocupa mereix una major atenció ja que les cooperatives sense ànim de lucre, segons el mateix article 129 de la Llei 18/2002 de Cooperatives de Catalunya, “als efectes de concursos públics, de contractació amb ens públics, de beneficis fiscals, de subvencions i, en general, de tota altra mesura de foment que hi sigui aplicable, tenen la mateixa condició que la resta d’entitats sense ànim de lucre”.

Per tant estaríem davant d’un supòsit similar a una contractació feta a una entitat sense afany de lucre benèfica, esportiva, cultural, tècnica, universitària, educativa, de cooperació al desenvolupament, etc. de la qual el regidor o regidora afectat en fos membre en qualitat de soci de l’entitat. Extrem que si reviséssim en els arxius municipals, de ben segur que en trobaríem multitud d’exemples que mai han estat objecte de l’atenció que ha merescut aquest cas.

Estem doncs davant un contracte adjudicat mitjançant concurs a una entitat sense afany de lucre de tipus cooperatiu de la qual el regidor n’és soci. Fins aquí ja podríem considerar que no hi ha incompatibilitat, però si a més considerem la meva situació de soci excedentari, la impossible pertinença als òrgans de decisió de l’entitat i el fet que en el cas que ens ocupa no vaig participar en l’adjudicació, crec que difícilment es poden demanar majors reserves per garantir la transparència i el bon fer en la meva actuació.

5- Sobre la necessitat de restituir davant la ciutadania la confiança en el bon procedir del Govern municipal

Si tots els arguments anteriorment exposats constitueixen motius prou fonamentats per dictaminar la clausura de l’expedient informatiu sense cap altre consideració sobre la meva persona, i així és considerat per l’Alcaldia-Presidència, en tant que càrrec electe representant d’un conjunt de ciutadans i ciutadanes de la ciutat, en tant que membre d’un grup municipal que va concórrer a les eleccions atenent sempre a l’ordre democràtic, i en tant que membre d’un Govern municipal legalment establert, considero que cal restituir davant la ciutadania la confiança en el bon procedir del Govern, del grup municipal al que pertanyo i de la meva pròpia persona, i que cal esvair les ombres de dubtes que puguin haver generat les informacions aparegudes en el Diari de Girona, signades inclús pel seu propi director.



És per tots els motius anteriorment exposats que DEMANO a aquesta Alcaldia- Presidència.

1- L’arxiu de l’expedient administratiu obert sobre la meva persona, i si així es considera també demano,


2- Un aclariment per escrit per part de la Secretària de la Corporació en relació a la no incompatibilitat en la adjudicació de contractes amb la cooperativa sense ànim de lucre La COPA SCCL tant en el passat, com en el cas present que ens ocupa, com en el futur si es mantenen les actuals circumstàncies.


3- Que l’Alcaldia-Presidència, com a màxima autoritat municipal, faci públic personalment el resultat de l’expedient informatiu per tal d’aclarir les sospites infundades contra la meva persona i restituir els drets constitucionals que tinc en relació a l’honor i la pròpia imatge, així com el bon procedir del Govern municipal i els grups que el formen.

4- Que se sol•liciti al director del Diari de Girona la publicació integra de les conclusions de l’expedient informatiu.

Signat a Girona, el 7 d’octubre de 2009






Enric Pardo i Cifuentes
Regidor per ICV-EUiA a l’Ajuntament de Girona