Per una educació de qualitat, un barri de qualitat

Parlar avui d'educació és plantejar un dels temes de major debat social al nostre país i als nostres municipis. L'escola, la qualitat i l'equitat educativa, la diversitat, els nivells d'aprenentatge, l'educació per a la convivència, la llengua, la integració, la interculturalitat... formen part de les preocupacions i dels reptes que afrontem col·lectivament. L'educació que voldríem per a la joventut i els infants d'avui, no és sempre la que tenim al nostre sistema educatiu. Amb una Llei Catalana d'Educació (LCE)gestant-se i uns canvis tecnològics i socials vertiginosos, l'educació ha de trobar el seu paper protagonista.

Cada vegada més, educar és preparar els nostres infants i joves amb autonomia i potencialitats per construir i reconstruir un món més just i fratern, més auster i pacífic. Aquest és l'objectiu que no hem de perdre de vista. Certament es fa molt difícil imaginar el futur, fins i tot el més immediat, però l'educació ha de possibilitar formació, preparació i creativitat per a tothom.

Un dels elements fonamentals de la tasca educativa de futur es basa en la complicitat entre escola, famílies i entorn. I no tant en el sentit que l'escola capitalitzi més enllà de les aules allò que no té a dintre, sinó com uns vasos comunicants entre el dins i el fora de l'àmbit escolar, que assegurin implicar tota la comunitat en la tasca d'educar. Perquè l'educació és una responsabilitat col·lectiva, que busca per sobre de tot que el conjunt de la societat estigui ben preparada. Sense excepcions. Girona, com a ciutat educadora, té una preocupació primordial per a que tot allò que s'esdevé al carrer, a les places, als espais públics... esdevingui educador i generi aprenentatges, tarannàs i participació. En el darrer Congrés de ciutats educadores de Sao Paulo precisament vam presentar l'experiència educadora de la Biblioplaça, Ludoplaça i Escacsplaça que cada estiu s'esdevé als nostres barris com a resultat del treball comunitari del Pla Educació i Convivència (PEiC) Santa Eugènia·Sant Narcís.

Donem-li la volta a les escoles

Estudis recents ens alerten dels desnivells educatius entre joves, infants, escoles i barris de Catalunya. Aquestes dades ens han d'orientar per tal de dotar a les nostres escoles de recursos ajustats a les necessitats, i als nostres municipis de capacitat per incidir i trobar solucions col·lectives. Projectes com Donem-li la volta a les escoles que engeguem aquest curs escolar en quatre barris de Girona, entre ells Santa Eugènia, en el marc del PEiC, volen ser una proposta ferma per a combatre les desigualtats escolars a partir de dotar d'elements d'excel·lència a les escoles amb més dificultats. Aquestes Escoles imant han d'atraure famílies que podran generar als centres educatius la mateixa diversitat que hi ha al barri i així generar millors condicions i oportunitats educatives per a tot l'alumnat.

Perquè l'educació és l'espai privilegiat per a la cohesió social, és una oportunitat de futur per a la coneixença, el compartir, l'aprendre junts, el crear xarxes d'amistat... Amb una educació de qualitat ens hi juguem una societat de qualitat. Amb una educació per a l'equitat i inclusiva apostem decididament per una societat cohesionada i equilibrada.

A Santa Eugènia de Ter i a Girona, fem aquesta aposta: l'educació ha de ser el motor de canvi que ens porti a una ciutat més educada, justa, participativa i cohesionada, oberta al futur i amb uns barris on ensenyar i aprendre es respiri a cada cantonada.

Núria Terés i Bonet és veïna de Santa Eugènia i regidora d'Educació de l'Ajuntament de Girona


Font: El Dimoni de Santa Eugènia del Ter