La coalició ICV-EUiA vol millorar el transport públic i suprimir partides per a carreteres



Consideren que, en situació de crisi energètica, no s'han d'impulsar les infraestructures viàries

La coalició ICV-EUiA desitja que les esmenes als pressupostos de l'Estat no serveixin per tirar endavant carreteres "que només pretenen estimular el trànsit en els llocs per on ara no hi passen gaires vehicles", sinó que prefereix que aquests diners es destinin a millorar el transport públic, principalment el ferroviari.
El diputat al Congrés Joan Herrera i el regidor per ICV-EUiA a Girona, Enric Pardo, van explicar ahir que pretenen que s'eliminin les partides "innecessàries" com les destinades a la carreterea A-26 (Llançà-Besalú-Figueres), la N-152 entre la Molina i Ribes de Freser o el nou macroaparcament de vehicles a l'aeroport de Girona. A canvi, volen que aquests diners es destinin a crear una interconnexió entre l'aeroport i la ciutat de Girona a través del tramvia, a millorar la línia de tren Barcelona-Puigcerdà, impulsar un veritable pla de rodalies per a la demarcació, millorar l'estació de Portbou i crear una via verda entre Girona i Palamós. "Mentre que Zapatero vol gastar 158 milions d'euros a col•lapsar el territori gràcies a les noves carreteres, nosaltres, gastant només 63 milions, aconseguiríem una mobilitat més independent del petroli", va explicar Herrera.
Per la coalició, una cosa són les infraestructures viàries col•lapsades, a les quals s'ha de buscar una solució, més enllà que estiguin d'acord o no en ampliar-les, i una altra de diferent són les carreteres, que es fan per la voluntat política d'incrementar-ne el trànsit, sense haver-hi necessitat.
Aquest és el cas, van assenyalar, de l'A-26. Pardo va indicar que la carretera entre Besalú i Figueres la utilitzen en aquests moments 3.500 vehicles diaris, i si es construeix la nova autovia n'hi passaran 25.000. Per al polític gironí, "és molt qüestionable" que, en un moment de crisi energètica a causa del declivi del petroli, s'aposti precisament per un model de mobilitat que fomenti l'ús d'aquest combustible, amb la creació de noves carreteres. I el mateix passa amb la N-152 entre Ribes i la Molina: "Tindria un gran impacte en els espais naturals i seria difícil de mantenir a causa del seu complicat accés", va assenyalar Herrera.
El diputat d’ICV-EUiA veu "poca predisposició" per part de la resta de partits a donar suport a les seves reclamacions, "ja que sembla una carrera a veure qui aconsegueix més infraestructures". Per això, reclamen ajuda a la Generalitat i consideren que els ajuntaments també hi haurien de posar de la seva part, demanant que es respectin els seus paratges naturals. "Si no, a cop de silenci sembla que s'estigui fent el correcte", va considerar Pardo.
Diari de GIRONA | LAURA FANALS