Les bosses de plàstic van desaparèixer ahir a les caixes de Carrefour i van ser substituïdes per altres de pagament. Llevat dels despistats i els turistes, gairebé tots els clients coneixien el canvi i van acceptar la nova mesura, que ve acompanyada d’un cost econòmic a càrrec del consumidor que no va a comprar preparat. Les bosses petites de fècula de patata (molt semblants a les de plàstic però que es biodegraden en sis mesos) costen 5 cèntims d’euro, les bosses de ràfia (una fibra vegetal trenada) 50 cèntims i les de tela (cotó) 1,70 euros. La multinacional, que va tenir 58 milions d’euros en pèrdues durant el primer semestre de l’any, assegura que la mesura no obeeix a cap retallada per la crisi, sinó que s’emmarca dins d’una política mediambiental subscrita en un pacte a les Nacions Unides amb altres grans corporacions.
RECOMPENSA
La mesura d’estalvi de bosses no és nova a Catalunya. Les cadenes de supermercats Bonpreu, Caprabo i Alcampo ja ofereixen bosses reutilitzables, tot i que no han eliminat del tot les de plàstic. A més a més, Bonpreu ha fet un pas addicional i ofereix dos cèntims per cada 10 euros a qui no s’emporti una bossa. La mateixa mesura va ser adoptada fa pocs dies per Caprabo, que paga al client que compleix els deures ecològics un cèntim d’euro per cada cinc euros de compra fins a un màxim de 12 cèntims. Ahir la majoria dels compradors acceptaven la mesura i reconeixien que fer servir bosses de plàstic cada vegada que es va a comprar suposa un dispendi difícil de justificar. Però alguns clients també van mostrar el seu disgust davant les caixes. Una dona se’n va anar indignada a mig matí d’ahir del Carrefour de les Glòries, a Barcelona, perquè considera que els supermercats volen augmentar els seus guanys amb aquesta política. Un altre comprador d’origen xinès es va negar a pagar les bosses i va deixar els productes a la caixa.Carrefour va iniciar el seu pla ecològic al mes d’agost a Jaén, va seguir al setembre a Madrid i l’estendrà a totes les comunitats autònomes al novembre. El plàstic desapareixerà totalment de les caixes, tot i que continuarà, i en abundància, en l’envasat dels milers de productes que hi ha a la venda.