L'actuació dels gestors de la central nuclear d'Ascó davant la fuita de partícules radioactives el novembre del 2007 va vulnerar el dret a la seguretat dels treballadors, els visitants i els habitants de la zona, segons el Síndic de Greuges. Aquesta és la conclusió de l'actuació d'ofici posada en marxa pel Síndic, després d'estudiar la informació rebuda per part de tres ajuntaments pròxims a la central i la Generalitat. També demana més presència de la Generalitat en matèria de seguretat nuclear.
El Síndic pretenia determinar fins a quin punt es van vulnerar els drets de les persones que vivien pels voltants de la central, dels treballadors de la planta i dels visitants quan els seus directius ja sabien que s'havia produït una fuita i no ho havien comunicat encara al Consell de Seguretat Nuclear (CSN). L'estudi conclou que en l'actuació dels gestors de la central es va poder vulnerar el dret a la seguretat de totes les persones afectades per la fuita i també el dret del conjunt de la població a rebre una informació veraç. «L'incident del 26 de novembre del 2007 hauria pogut tenir un impacte tremendament negatiu sobre els treballadors de la central i la població dels municipis propers. Pel fet de no informar el CSN fins al 4 d'abril del 2008, els directius de la central nuclear d'Ascó van obviar que la transparència i la informació rebuda a temps són la base d'un sistema de seguretat competent, tant des del punt de vista del medi ambient com de la salut dels treballadors i de les persones que viuen al voltant», exposa el Síndic. A més el defensor de les persones destaca que la informació que es va lliurar quatre mesos després de l'incident «no va ser completa ni suficient» i que la possibilitat d'exposició a un impacte radiològic no desitjat «és un motiu més que suficient per afirmar que els drets dels treballadors de la nuclear d'Ascó i de la població de l'entorn s'han vist vulnerats pel comportament dels òrgans de direcció de la central». El Síndic tampoc s'explica com és que la direcció va permetre que terceres persones visitessen la central entre el novembre del 2007 i l'abril del 2008.
D'altra banda, el Síndic ha recomanat a la Generalitat que «explori les modificacions normatives necessàries» per possibilitar una major presència del govern en matèria de seguretat nuclear i un desenvolupament de les competències que preveu l'Estatut. A més, el defensor de les persones suggereix que davant una urgència per fuites radioactives s'habiliten nous sistemes de recollida i de trasllat de la informació, «utilitzant fins al límit les tecnologies de la informació i la comunicació». Finalment, el Síndic suggereix la millora dels protocols de seguiment de la vigilància radiològica i dels sistemes de recollida de la informació i del seu trasllat als ajuntaments i a la població afectada, com a garantia del dret a disposar d'una informació ràpida i veraç.
Font: El Punt
El Síndic pretenia determinar fins a quin punt es van vulnerar els drets de les persones que vivien pels voltants de la central, dels treballadors de la planta i dels visitants quan els seus directius ja sabien que s'havia produït una fuita i no ho havien comunicat encara al Consell de Seguretat Nuclear (CSN). L'estudi conclou que en l'actuació dels gestors de la central es va poder vulnerar el dret a la seguretat de totes les persones afectades per la fuita i també el dret del conjunt de la població a rebre una informació veraç. «L'incident del 26 de novembre del 2007 hauria pogut tenir un impacte tremendament negatiu sobre els treballadors de la central i la població dels municipis propers. Pel fet de no informar el CSN fins al 4 d'abril del 2008, els directius de la central nuclear d'Ascó van obviar que la transparència i la informació rebuda a temps són la base d'un sistema de seguretat competent, tant des del punt de vista del medi ambient com de la salut dels treballadors i de les persones que viuen al voltant», exposa el Síndic. A més el defensor de les persones destaca que la informació que es va lliurar quatre mesos després de l'incident «no va ser completa ni suficient» i que la possibilitat d'exposició a un impacte radiològic no desitjat «és un motiu més que suficient per afirmar que els drets dels treballadors de la nuclear d'Ascó i de la població de l'entorn s'han vist vulnerats pel comportament dels òrgans de direcció de la central». El Síndic tampoc s'explica com és que la direcció va permetre que terceres persones visitessen la central entre el novembre del 2007 i l'abril del 2008.
D'altra banda, el Síndic ha recomanat a la Generalitat que «explori les modificacions normatives necessàries» per possibilitar una major presència del govern en matèria de seguretat nuclear i un desenvolupament de les competències que preveu l'Estatut. A més, el defensor de les persones suggereix que davant una urgència per fuites radioactives s'habiliten nous sistemes de recollida i de trasllat de la informació, «utilitzant fins al límit les tecnologies de la informació i la comunicació». Finalment, el Síndic suggereix la millora dels protocols de seguiment de la vigilància radiològica i dels sistemes de recollida de la informació i del seu trasllat als ajuntaments i a la població afectada, com a garantia del dret a disposar d'una informació ràpida i veraç.
Font: El Punt